דף הבית | קריאה וכתיבה | לימוד חשבון | דפי עבודה | למידה והתנהגות | ספרי-ילדים שלי | כתבו אלי | קישורים
שלומדים - לימוד לילדים
דף הבית > תנ"ך > פרק 7
מס' מבקרים: 491516
פרק 7

פרק 7: בצלם אלוהים – האל הוא תבנית לאדם. ראיית האדם וראיית האל


על פי העיקרון של בריאת דבר על ידי הפרדתו מכל מה שהוא לא - אני משתעשעת ברעיון,  שמשמעות המילים:  "בצלם אלוהים" (בראשית ט' 5-6), היא שהאל משמש  'תבנית' לאדם - כך שתכונות האדם הפוכות לתכונות  האל.   

בבראשית פרק א'  מופיעה  מעין הוכחה 'בדרך השלילה'  לגבי מהות האל:  כל מה שנברא על ידי האל -  איננו האל;   האל ברא ולכן הוא איננו: ארץ,  ים,  שמיים,  כוכבים  או שמש,  וגם לא תנין גדול. מה שנותר לאחר פסילת האפשרויות האחרות, שמקובלות כאלים באותה תקופה - הוא  אויר;  הטקסט מחזק את הטענה: "ורוח אלוהים מרחפת על פני המים",  מה שמתאים לאמונה היהודית  שהאל הוא בלתי-נראה ונמצא בכל מקום. 

תכונות האדם הפוכות לתכונות האל:  האל הוא רוח – והאדם חומר;  לאל נצחיות - לאדם מוות; האל אובייקטיבי - האדם סובייקטיבי;  לאדם אנוכיות - לאל אלטרואיזם;  האל הוא שלמות - לאדם פגמים. 

'ראיית האל' שונה מ'ראיית האדם';  ללא חומר שיקבל ויחזיר -  אין לאור משמעות בחלל;   כל עוד לא נבראה הארץ, ה'חומר' - לא היה מה שיעצור את האור ויחזיר אותו לרשתית העין,  אולי לכן נברא האור לאחר בריאת החומר.

המילה  "בראשית"  נותנת את 'נקודת הזמן' לפני שאפשר היה למדוד אותו:  'נקודת האפס' של ההתחלה  ב'יום מספר אפס',  כמו נקודת הראשית 0  על גבי צירים של גרף.  לפיכך, המשפט הראשון בבראשית:  "בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ" - איננו פסוק פתיחה  שמסכם את כל מה שייאמר בפרק לאחר מכן - אלא מדבר על פעולת הבריאה הראשונה שהתבצעה:   בריאת שמים וארץ, 'חומר' - ו'אין-חומר'.  לאור יש משמעות בחלל רק אם הוא נתקל בחומר ומוחזר ממנו,  לכן נברא החומר כדבר ראשון: ארץ, וכתוצאה מכך גם שמיים.  בריאת האור היא פעולת הבריאה השנייה - לאחר בריאת 'חומר' ו'אין-חומר':  "בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ; והארץ הייתה  תוהו ובוהו וחושך על-פני תהום; ורוח אלוהים מרחפת על-פני המים. ויאמר אלוהים:   'יהי אור',  ויהי-אור . "  (בראשית א' 1-3). 

אם אין לאל  דמות-הגוף והוא אינו עשוי חומר - אין לאור השמש אפשרות להיקלט על גבי הרשתית  שלו,  והאל אינו מסוגל לראות כמו בני האדם - הוא  עיוור,  במשמעות של 'ראיית בני האדם'. 

בכמה מקומות בתנ"ך נזכר, שהאל אינו רואה אנשים שמוסתרים מאחורי  חפצים, 'חומר';  האל שואל את קין:  "אי הבל אחיך?",  ומסביר כי ידע היכן נמצא הבל,  כי שמע, לא ראה - את דמיו של הבל 'צועקים' אליו מן האדמה.  האל איננו רואה את אדם וחווה המסתתרים  בתוך עץ הגן - ושואל  "איכה?"    האל לא רואה את שרה המסתתרת באוהל,  ושואל את אברהם:  "איה שרה אשתך?"  -  אברהם עונה:   "ויאמר: הִנָה באוהל" . 

האל אינו רואה ב'עיני בשר' -  אך הוא מיטיב לראות את רגשות הלב, שהם אולי סוג של אנרגיה;  כאילו האל רואה את רגשות האדם וממקם אותו - כמו ע"י סונָר.  נראה ש'חומר'  מפריע  לאל  לראות  את האנרגיה הרגשית של האדם המסתתר:  כנף האוהל מסתירה מן האל את רגשותיה של שרה ואת שרה - והוא שואל היכן היא;   עץ הגן מסתיר ממנו את אדם וחווה - והוא מחפש אותם;  זהו כנראה משחק ה'מחבואים' הראשון בעולם. 

האל אינו רואה ב'ראיית בני-אדם', אך הוא עדיין כל-יכול.  ראיית האל שונה,  אך עדיפה.  האל מוכיח לאברהם שהוא מיטיב לדעת את הרגשות המסתתרים בלב, יודע ששרה צחקה בקרבה,  ומדגיש:  "היפלא מה' דבר?" -  למרות שזה עתה הראה, שאינו יכול לעשות דבר פשוט יחסית,  כמו לדעת היכן נמצאת שרה אם היא מסתתרת מאחורי כנף של אוהל.   

אם יש לאל מגרעות שהוא עיוור אליהן, זוהי בעיני הוכחה לכך שהוא קיים...  או לפחות לכך שהסיפור התרחש במציאות;  קשה לי להאמין שמישהו היה יכול להמציא פרט כזה ביצירה בדיונית.

בסיפור על בחירת דוד (הנמוך) למלך, מבין שמונת בני-ישי – הטקסט מתעכב בפרוטרוט על ההבדל בין 'ראיית האדם' לבין 'ראיית האל':  "ויאמר ה'  אל שמואל: אל תבט אל מראהו ואל גובה קומתו כי מאסתיהו; "כי האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב."  (שמואל א'  טז'  7).

לא כל תכונות האדם הפוכות לתכונות האל:  מקצת תכונות האדם דומות לתכונות האל, אך פחותות מהן: "ותחסרהו מעט מאלוהים." (תהילים ח' 6).  האדם נעלה ושולט על החיות - והאל נעלה ושולט על האדם.  האדם רואה את סביבתו מזוית ראיה גבוהה יותר משל החיות, שמהלכות במקביל לקרקע; האל רואה את הדברים מזווית ראיה גבוהה משל האדם, הפרספקטיבה שלו רחבה  ולכן גם נכונה ומדויקת,  'האמת'.



פרק 8 (פרק 8)
תנ"ך
פרק 1
פרק 2
פרק 3
פרק 4
פרק 5
פרק 6
פרק 7
פרק 8
פרק 9
פרק 10
פרק 11
פרק 12
פרק 13
פרק 14
פרק 15
פרק 16
פרק 17
פרק 18
פרק 19
פרק 20
פרק 21
פרק 22
פרק 23
פרק 24
פרק 25
פרק 26
פרק 27
נספח - אלוהים והצמחונות
דיאגרמת יעקב
אפוד אבני החושן
האתר מוקדש לזכר אבי משה אגוזי ז"ל
ipt"> var pageTracker = _gat._getTracker("UA-3360548-1"); pageTracker._initData(); pageTracker._trackPageview();